Photography by Ingemar Magnusson

Flygdag i Kallinge

KALLINGE, SWEDEN - JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. North American Aviation T-28 Trojan. Dramatic storm Clouds in background.

KALLINGE, SWEDEN – JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. North American Aviation T-28 Trojan. Dramatic storm Clouds in background.

Den 1 juni var det flygdag i Kallinge. Jag var där och njöt i fulla drag. Innan dagen var slut hade jag med mig nästan 4000 bilder att gå igenom. Av dessa föll ungefär 300 ut som bra redaktionella bilder, och av dem kanske ett 20-tal som jag blev riktigt nöjd med. En ganska bra fotodag med andra ord. Många av bilderna som jag tyckte var bra nog finns till försäljning på Shutterstock. Enligt uppgifter på försvarets hemsida ska det ha varit runt 40 000 personer på eventet den 1 juni. Inte illa tycker jag. Så varför F 17 just i år? Jo det firas minsann 70-årsjubileum för flottiljen. 1944  var Gustav V kung, och det var han som överräckte fanan till den första flottiljchefen, Torsten Rapp.

Jag var där 1985

Japp, det var jag. Jag låg som ytbärgare 1985 på just F 17 i Kallinge. Det är utan att tveka en av de bästa tiderna jag upplevt. Vi flög, simmade, övade räddning, flög igen och så vidare. Det är också en av de bästa geografilektionerna jag någonsin fått. Jag har fått se Sverige från ovan. Nja kanske inte hela landet, men mycket av det. Något hundratal flygtimmar blev det allt under den tiden. Det var innan Superpuman. Vi flög Boeing Vertol 107, eller som den kallades här i Sverige, Hkp 4. Tyvärr såg jag ingen sådan i luften på flygdagen. Ett annat flygetyg som jag också saknade var Lansen, men man kan väl inte få allt.

Fotograferandet av flygdagen

KALLINGE, SWEDEN - JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. Aviation photographers on parade. Pointing cameras at sky.

KALLINGE, SWEDEN – JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. Aviation photographers on parade. Pointing cameras at sky.

Med mig under dagen hade jag mitt Sigma 70-200 mm/2,8 med teleförlängare. Men teleförlängaren användes inte så mycket. Jag gillar när det finns atmosfär runt flygplanen. Ungefär som bilden på t-28 med dramatiska moln och ett härligt perspektiv. Det blev naturligtvis en del närbilder med, men mina personliga favoriter är bilder med mer än flygplanet. Det knepiga med att fotografera flygbilder är att de rör på sig hela tiden. Man får följa med i deras tempo och ändå försöka hitta skärpa, utsnitt och ljus. Med lite övning går det fint, men det finns inte mycket avkoppling i bildtagandet. Kanske är det därför jag tycker om att fotografera.

Människor

Det blir ingen flygdag utan besökare, och hit kom ungefär 40 000 av dem! Trots det upplevde jag inte att det blev trångt på området. Det var väl planerat och det fanns gott om faciliteter för nödiga eller hungriga besökare. F 17 får MVG från mig vad gäller den biten. När det inte var flyg i luften eller då jag kände för att se mig om höjde jag kameran mot de människor som befann sig i omgivningen.

KALLINGE, SWEDEN - JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. Small baby in ear protection in the arms of pretty woman.

KALLINGE, SWEDEN – JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. Small baby in ear protection in the arms of pretty woman.

Vid spottertältet , där några av oss fotografer med presspass stod, överraskades jag av en liten bebis i klarblå hörselskydd. Snacka om tidig debut som journalist/spotter! Det går bara inte att låta bli att fotografera något sådant. Som så ofta så lönar det sig att vrida på huvudet då och då. Det finns bilder bakom dig också.

Jetflyg

Efter hand som dagen gick, passerade också F 17´s historia förbi oss. Temat för dagen var att visa utvecklingen från tidiga flygplan till de modernare jetflygen. När så flygpass två kom igång efter ett kort stuntpass på motorcykel av Sune Andersson och hans tre Truimph-cyklar, var det jetflygens tur. Det var en fröjd att få se Vampire och Tunnan och de andra godingarna. Idag är det JAS Gripen som gäller. Tänk ändå hur makalöst det är att ett så litet land som Sverige kan producera sådana flygplan. Det är ju inte ett flygplan vi pratar om, för i stort sett alla de jetflyg vi tagit fram har varit framgångsrika både här hemma och internationellt. Naturligtvis med dåtidens ögon sett. JAS Gripen är absolut inget undantag. Vet du förresten att alla dessa framgångar kommer från företaget SAAB? Jag vet inget annat företag eller land som producerat med så klockren precision under så lång tid, som SAAB gjort med våra flygplan.

KALLINGE, SWEDEN - JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. Five of Swedens flying jets in formation. Tunnan, Viggen, Gripen, Draken and 105, all Saab.

KALLINGE, SWEDEN – JUNE 01, 2014: Swedish Air Force air show 2014 at F 17 Wing. Five of Swedens flying jets in formation. Tunnan, Viggen, Gripen, Draken and 105, all Saab.

Som final på flygdagen lyckades flygdagsledningen ordna med en förbiflygning av fem klassiska svenska jetflygplan. Från vänster; Tunnan, Viggen, Gripen, Draken och SK-60. Alla från samma tillverkare. Jag tror inte att det blir så många tillfällen med samtliga dessa i luften samtidigt igen, så det var en extra bonus att kunna fånga dem på bild. Nu får det vara för idag. Nästa fotouppdrag blir nationaldagen. Jag kan tipsa om att Blekinges motorcyklister kommer att besöka Brunnsparken i Ronneby ungefär klockan 14.00 för att sjunga nationalsången. Hoppas de kommer i stor uppslutning, det kan vara en upplevelse att se och höra. Vi kanske ses där?

Tags: , , ,

Prenumerera på nyheter

Missa inga blogginlägg! Ange din e-postadress här, så skickar jag en uppdatering när något nytt läggs ut här på min blogg. Helt gratis!

  • Jeanette Wihlstrand

    Fina bilder.